Dette er en henvendelse fra Moss politistasjon til båthavner og båtforeninger i mosseregionen. Vi henvender oss til dere for å gjøre dere oppmerksomme på at vi nå går inn i en tid som dessverre har vist seg å være utsatt for båtmotortyverier.
Vi vet at dette skjer både fra større og mindre båthavner, og at båter som ligger i opplag er spesielt utsatt.
Tyveriene skjer tilnærmet på alle døgnets tider, men oftest når det er mørkt. Vi har også eksempler på at tyverier skjer på dagtid, hvor tyvene kjører inn i båthavnene med bil og opptrer som om de driver klargjøring av båt. Politiet er også kjent med at tyvene driver rekognosering i forkant av tyveriene, og at de da også kjører inn i båthavner, eller at de opptrer til fots i områdene rundt båthavner.
Politiet er oppmerksom på slik aktivitet, og vi driver målrettet aktivitet for å forebygge og avdekke slike tyverier.
Det er også flere tiltak som båthavnene kan gjøre for å forebygge tyverier:
Ha lav terskel for å ta kontakt med politiet- vi ønsker at alle forhold anmeldes.
Politiet ønsker at vi sammen kan forebygge uønsket aktivitet.
]]>Siden vi har en pågående Corona-pandemi, med tilhørende restriksjoner fra myndighetene, vil foreningen ikke se seg i stand til å gjennomføre medlemsmøte som vi normalt har i havna på denne tiden. Vi velger derfor (som i fjor) å sende ut litt sommerlesning til våre medlemmer i form av dette nyhetsbrevet. En del av innholdet i nyhetsbrevet er tatt med fra i fjor, da vi har hatt en stor pågang av nye medlemmer, som forhåpentligvis finner en del nyttig informasjon her.
Klubbhuset har vært stengt for utleie siden mars 2020, og styret har på siste styremøte besluttet å fortsatt holde dette stengt i hvert fall til over ferien.
Flere av tiltakene som er igangsatt for å begrense smitte vil fortsatt bestå.
Vi retter en takk til alle som har bidratt (og fremdeles bidrar) til å begrense smitte, og minner om 1-metersregelen, hostehygiene og håndvask.
Ny dørlås på klubbhuset ble installert i 2020, og nøkkelkort er gyldig i 2 år.De som ikke har hentet nøkkelkortet sitt, kan hente dette i klubbhuset mellom kl 22.00 og 06.00. Da skal det være vakter tilstede. Dersom du ikke har mulighet til dette kan du ta kontakt med sekretær Bjørn Malmø.
Nøkkelkortene er gyldige ut 2021. Fra 2022 vil vi tilgjengeliggjøre nye.
I november 2020 ble den gamle nettbutikken vår nedlagt (VippsGo), da Vipps valgte å terminere dette produktet. De fleste er vant til å vippse et beløp til venner å kjente, men for foreningen vår som omsetter 350.000 i året via Vipps. og dette er et mareritt å følge opp regnskapsmessig (masse manuelt arbeid).
Vi har derfor fått på plass en nettbutikk igjen. Nettbutikken finner du i menyen på venstre side på www.radebf.no, eller du kan peke mobilkameraet ditt mot QR-koden som er slått opp på sentrale steder i havnen.
I nettbutikken velger du de varene du ønsker å betale for, og sender bestilling på dette. Du vil deretter bli ledet over til Vipps for å gjennomføre betalingen.
MERK: Du skal med andre ord IKKE starte Vipps-App’n din for å handle hos Råde båtforening.
Et tilbakevendende tema i havnen er søppel. ER DET FULLT, SÅ ER DET FULLT!
Sakset fra Facebook:
Egentlig litt rart hva som kan misforstås. Trodde vi var medlemmer i en båtforening og ikke ett søppeldeponi.. Vi som har vært på sjøen i årtier vet at fuglene elsker søppelposer vet at dem drar søpla utover og noen må plukke opp din dritt. Men så er det snyltere og latsekker som lar andre ta jobben og kostnaden med å fjerne sin drit.
Det må vel for F... gå an å
TA MED SØPLA DI HJEM🖕😟
Med andre ord, får du ikke igjen lokket, er det fullt. Ikke sett igjen søppel på utsiden av søppelkassene.
Havneweb ’n fungerer. 631 medlemmer har så langt vært inne på www.havneweb.no og godkjent samtykke-erklæringen. Kun 118 gjenstår.
I og med at systemet purrer på utestående fordringer automatisk, har vi særdeles lite utestående hos våre medlemmer.
Vi oppfordrer alle som ikke har lagt inn opplysninger om egen båt om å gjøre dette. Spesielt punktet med registreringsnummer. Har du ikke registrert båten din, oppfordres du herved til å gjøre dette f.eks. i Småbåtregisteret. Dette registeret har båthavner og Politiet tilgang til, slik at de kan finne eiere av båter som er stjålet eller på annen måte forsvunnet, eller man har behov for å komme i kontakt med eier.
Vaktlister skapes i havneweb, og på «Min Side» vil du finne din vakt for sesongen. Alle som disponerer en båtplass, må regne med å måtte stille til 1 vakt pr sesong. Det er den som til enhver tid disponerer en båtplass som har ansvaret med å stille vaktmannskap (familie eller ekstravakt). Liste over ekstravakter finner du på havneweb.
Husk at du som plasseier er ansvarlig for vakt helt til plassen faktisk har blitt leid ut. Du er ikke fritatt bare ved å melde plassen ledig for utleie.
Havneweb passer på å varsle alle dagen før på SMS (dersom du har registrert et mobilnummer), noe som har ført til at foreningen ikke har behøvd å kreve inn noen vaktgebyrer så langt i år.
Vi oppfordrer alle som bytter vakter om å informere om dette via e-post til foreningen. Da skal vi prøve å ajourholde vaktlisten, slik at det er den som faktisk skal gå vakten som blir varslet. Dine vakter, fakturaer mm. finner du på «min side» på havneweb. På havneweb finner du også oppdatert vaktliste med telefonnummer til vaktene (for de som ikke har reservert seg mot visning av telefonnummer).
Bryggeanlegget ser ut til å ha klart seg bra i vinter. Det har vært nedlagt mange dugnadstimer fra havnestyre og andre ildsjeler i løpet av våren. Finner du bord som er knekt på bryggen, så finnes det materialer og verktøy i garasjen. Ta eventuelt kontakt med havnestyret ved behov for større reparasjoner, og/eller dersom du ikke kan utbedre dette selv.
Vi tar her med noen utdrag fra havnereglementet med kommentarer. Havnereglementet finner du i sin helhet på www.radebf.no
2. Båten skal fortøyes med minst fire fortøyningstau med gummi-/strekkavlastning. Det skal ikke brukes stål-sjakler/kauser mot bryggene. Disse vil raskt slite bort lakk/galvanisering slik at bryggene blir angrepet av rust, og levetid blir drastisk redusert.
3. Ved ferdsel i havnebassenget (innenfor moloen/F-bryggens forlengelse) skal farten ikke være større enn nødvendig av hensyn til manøvreringen – maksimum 3 knop (6km/t eller normal gange) Fartsbegrensningen gjelder også på LAND
4. Søppel SKAL IKKE plasseres utenfor beholderne. Lokkene skal kunne legges nedpå for å hindre fugler/dyr tilgang. Er det fullt må du ta med søppel hjem! Benytt miljøcontaineren for farlig avfall. Batterier skal oppi batterikassen som står på utsiden av containeren.
5/6. Fortøyning til service-bryggene kan skje i kortere tidsrom for vannfylling, av- og pålessing og mindre reparasjoner. Må du forlate båten på servicebryggen, sett opp en lapp med telefonnummer i vindu, slik at andre kan få tak i deg. Gjesteplasser på innsiden av moloen er tiltenkt gjester som ikke har plass i havnen.
Det er laget en samleside på våre websider som omhandler det meste som har med båtplasser å gjøre: http://radebf.no/batplasser
Maksimum tillatt lengde på kabel er 25m, uten skjøting. Det er imidlertid tillatt med en overgang fra stikket i søylen til tradisjonell stikkontakt, men denne skal ikke nå ned til brygga. Kabelen skal være minimum 1,5 mm2 m/jord og være av godkjent type, merket «H07RN-F» (gummikabel) eller har høyere kvalitet som for eksempel Silikon-kabel for marint bruk (ofte gul eller annen sterk farge).
Land-strøm skal IKKE være permanent tilkoblet. Tilkobling i korte perioder for renhold, vedlikehold, lading, reparasjoner med mer, maks 2-3 dager, tillates. Båtens elektriske anlegg skal ha galvanisk skille.
Har du ikke tidligere levert egenerklæring om strøm om bord, kan den hentes på www.radebf.no eller som innlogget bruker på www.havneweb.no
I 2020 ble det gitt åpning for Sommeropplag grunnet Corona-pandemien. Det er i 2021 ikke gitt en slik generell mulighet.
Sjøsettingsfristen er som opplyst på www.radebf.no, satt til 13 juni. Rekker du ikke denne fristen, må du snarest ta kontakt med havnesjefen for avtale.
Dersom du er forhindret fra å sjøsette, vil båten din måtte flyttes til nordre opplagsplass (dersom den ikke allerede er der). Prisen for «sommeropplag» er sjøsetting + opptak etter prislisten. Foreningen forbeholder seg retten til å leie ut din eventuelle faste båtplass.
Det er i år som i fjor unormalt mange registrerte båthengere som er hensatt på parkeringsplassene. Opplagsplasser er i sommerhalvåret forbeholdt parkering for medlemmer, gjester og kommunens innbyggere. Det er forbudt å hensette båthengere (med eller uten båt) på nedre opplagsplass. Du kan risikere at den blir tauet vekk for din regning og risiko.
Noen båthengere er karakterisert som opplagsutstyr (uregistrert), og skal plasseres lengst nord mot pumpehuset. Alt opplagsutstyr/båthengere skal være merket med medlemsnummer/navn og telefonnummer.
Er båthengeren din registrert, så ta den med deg hjem. Har du opplagsutstyr i havnen, skal dette flyttes til avsatt område ved garasjen.
Vi har i år rekordmange utleieplasser. I skrivende stund benyttes 125 plasser av andre enn de som eier den. Husk at du må sette deg på venteliste gjennom havneweb for leieplass.
Venteliste for Vinterplass på vannet 2021/2022 ble nullstilt og gjort tilgjengelig i havneweb den 1 juni.
Venteliste for kjøp/leie neste sommersesong blir nullstilt den 1 november. Setter du deg på ventelisten før denne datoen, gjelder dette for denne sesongen. Det vil komme flere påminnelser om dette opp mot Generalforsamlingen 4/2-2022.
Sublift og kran ser ut til å ha fungert bra så langt denne sesongen. Vi har ikke kjennskap til større avbrudd i årets sjøsetting, slik vi hadde noen tilfeller av i fjor. Takk til kran/subliftførere for deres innsats med vedlikehold og omsorg for utstyret.
I motsetning til i fjor, som var et minimalistisk år mht. investeringer og vedlikehold, har vi i år et større handlingsrom. Det har vært gjort noen større investeringer på det elektriske anlegget (nye LED-lamper på opplagsplass) og det vil løpende bli gjort utbedringer på utriggere, molo og brygge-/opplagsplass.
Ihht langtidsplanen jobbes det nå med forberedelser for videre utskifting av bryggeanlegg (deler av D og E), samt at traktoren vår er moden for utskifting. Dette vil antagelig påbegynnes i 2022.
Vi ligger ellers på budsjett etter det som ble vedtatt av Generalforsamlingen i februar, og har kun noen ytterst få utestående fordringer hos våre medlemmer. Havneweb purrer ustoppelig på SMS til de som ikke har gjort opp for seg. De aller fleste som var ute i rett tid med å sette plassen sin til utleie, skal ha fått oppgjør for dette ca 26/5-2021. De som er «etterslengere» vil få oppgjør for dette ila. sesongen.
Som dere vet, har ikke foreningen noen ansatte. All virksomhet foregår på frivillig basis, også styrearbeid, sjøsetting/opptak, samt øvrig drift og vedlikehold. Vi ber derfor om forståelse derom vi ikke umiddelbart kan svare på din henvendelse. Våre medlemmers kommunikasjonskanal til styret er fortrinnsvis via e-post til post@radebf.no, alternativt pr telefon til respektive styremedlemmer eller havnestyret. Vi følger normalt ikke opp henvendelser via Facebook, Messenger eller andre SOME-apper. Vi oppfordrer deg allikevel til å poste noen sommerbilder på vår facebook-gruppen som heter «Råde båtforenings venner» https://www.facebook.com/groups/280059478766180/
Som en liten avslutning ønsker vi alle medlemmer en varm og solrik båtsesong. Takk til dere alle som bidrar til det flotte anlegget og det gode miljøet i havnen vår.
For styret og havnestyret i Råde båtforening
Lars Reinskou
Kasserer
]]>